fredag 8 juli 2011

Kärringkvarn

Ja de är ett ord som jag hört många gånger under min uppväxt. Kärringkvarn. Jag förstod så klart inte vad de va men jag försökte bygga en flera gånger.

Jag var mycket hos min morfar när jag växte upp. Sov där på helgerna och när jag var ledig från skolan. Fick äta hur mycket ostbågar jag ville. Han började vara barnvakt redan när ja va i blöjstadiet men de va inte hans grej. Första gången jag bajsade i blöjan när ja va hos honom så tog och spolade av mej med trädgårdsslangen. De måste ha varit ganska kallt men han tyckte de va för äckligt för att gå närmare. Så kan man också göra.

Jag älskade att vara hos morfar och en gång när han skulle skjutsa hem mej när jag var ca 4 år så sa jag till honom när vi stannade utanför mitt hus
- Gå in du morfar, jag väntar här tills du kommer tillbaka.

De va iaf morfar som brukade prata om kärringkvarnar när jag var liten. Han tyckte de var skitroligt och skrattade jämt när han pratade om de så jag försökte göra honom glad och bygga en kärringkvarn till honom. Man behövde en kvarn och 7 kärringar sa han. :) Jag brukade leta efter delar.

Nu har morfars sambo barnbarn som brukar sova och vara där, precis som jag var. Och så klart försöker han få dom att bygga kärringkvarnar. Lucas är 4 år och han sa sist jag träffade honom att han hade sparat 7 kärringar hemma i garderoben och de fattades bara lite brädor och spik så hade han en kärringkvarn.

2 kommentarer:

Mamma sa...

Vad roligt det är med minnen. Skriv ner de i en bok och spar till Matias. Tänk vad roligt för honom att läsa om mamma när han blir äldre. Puss min vän

Jessica sa...

Vad gulligt:)