söndag 26 september 2010

Ner med SD

Tack Ebba för att du var barnvakt så jag kunde träna idag. Riktigt skönt.

Nu ett annat ämne. Svt2 sänder under måndagskvällen Agenda som handlar om Sverigedemokraterna och deras inflytande i svensk politik.
Låt Sverige förbli Sverige kan man läsa på deras hemsida. Varför är man så rädd för det som är annorlunda och nytt. Och vad är det i den svenska kulturen som man vill bevara så gärna. I Sverige är inte allför många troende kristna längre. Förr var det en plikt att gå till kyrkan, när det inte är så längre har svenska kyrkan problem med sin församling. Att folk har slutat tro på gud har ingenting med invandringen att göra.

Alla kulturer utvecklas och förnyas. Vi firar inte jul på samma sätt som för 1000 år sedan och hur många av oss vet varför vi proppar i oss påskgodis.
Jag skänker då inte Jesus en enda tanke under någon av dessa högtider.

Det var inte många år sedan en kulturell tradition anamades från USA och många svenskar tog glatt emot den. Halloween. Då var det inget prat om att bevara vår kultur som den är.

För mej berikar det att lära känna ny mat och nya sätt att tänka. När jag var till Egypten argumenterade jag med en ung egyptsier om varför min man inte låter mig vara hemmafru. En kvinna är en mans skatt och ska behandlas som en prinsessa. Han tyckte jag var dåligt behandlad som inte kunde vara hemma.
Jag förstår han och hans kultur och jag tror jag fick han och förstå hur det fungerar i Sverige och hur jag fungerar.
I thailand tittade en del inhemsk befolkning medlidande på mej för att jag bar väskan själv när jag hade manligt sällskap.

Det är inte så annorlunda mot Sverige ändå. Det är många gånger som jag måste argumentera för att få hjälpa till eller sköta mejsjälv. Inte ska vell lilla du... ojojoj...
Jag blir tokig av sånt!

Alla är olika och det är det bästa med människor. 

Inga kommentarer: