tisdag 30 augusti 2011

HögerVänster VänsterHöger

Snigel verkar bli högerhänt men ända gör han en del saker med vänsterhanden, som när han ska äta med sked då använder han alltid vänster. Sitter och tittar på honom nu när han slevar i sej yoghurt.
Jag skriver med vänster men annars är jag ganska tvåhänt. I syslöjden i skolan vart slöjdläraren eld och lågor när jag kunde virka med både vänster och höger. (Om det nu var virka vi gjorde, jag har ingen aning)
En del saker fick jag lov att göra med höger i förskolan som att klippa med sax bara för det inte fanns vänstersaxar så det räckte så nu kan jag bara klippa med höger.
Men annars när jag ska göra nått på nära håll som att vispa, sy, skriva, sminka, äta, diska, då är det vänster som gäller och när jag ska göa nått på lite längre håll som kasta eller sparka boll, alla racketsporter så använder jag alltid höger.
Bland mina kusiner så vart 6 av 8 vänsterhänta utan att någon i tidigare generationer va det. Är det inte konstigt hur det kan bli. Det enda negativa med att vara vänsterhänt är att man drar handen i det man han skrivit och kladdar runt de. Jag får bläck och blyerts på hela handen och på pappret blir det lite småsuddigt.

3 kommentarer:

jannice lindell sa...

Jag är högrrhänt... Att kunna använda båda händerna är ju bonus.. Hade velat ha de med.. Använder mest höger hand för de mesta men nu när jag tänker efter så kan jag ibland vispa med vänster fast inte alls i långa perioder:) jag vet inte men jag har gaffeln när jag äter med höger hand. Tror man dukar tvärtom å så kan jag inte äta :) hehe. Bra med er? Fick du mitt sms här om dagen? Var osäker på att de inte skickades. Kramar

Ebba Börjesson sa...

Sv: helt rätt gissning sis! En potatislåda är det, fotade i våras tror jag... :D

Victoria sa...

ja jag försöker komma ihåg att blogga, jobbar så mycket och är trött när jag kommer hem :) Tack, synd bara att inte lucas kom med mera på bilden :)kram