tisdag 27 september 2011

Rädsla

Det känns som ju äldre jag blir desto fler rädslor dyker upp. Jag har alltid varit mörkrädd men det bara dyker upp fler och fler farliga läskiga saker. Har man någonsin funderat på om det kan vara lite dumt att gå ut i skogen själv, nej inte jag. Senaste året har jag nästan slutat med det för att det har kommit så mycket farliga djur i våra skogar. Det är kanske inte så många men jag är rädd att jag är för tyst i skogen och det är just då det kan bli farligt.
Hela uppväxten klängde man i träd och sprang på tak utan att fundera. De första åren jag bodde i Heby klättade jag upp på taket för att sota skorstenen och förstöra fågelbon flera gånger utan att ha en livlina. Hur kan man va så dum att man står på nocken utan ens ett litet snöre runt benet?
En annan sak som man aldrig reflekterade över under uppväxten var att livet är så skört. De människor som fanns i ens omgivning bara fanns där och skulle aldrig kunna försvinna. Nu är jag rädd för den dagen då min morfar försvinner. Eller att någon olycka eller sjukdom ska ta ifrån mig nån ur familjen. Jag håller tummarna att morfar lever tills jag ska gå i pension, minst. Han har lärt mig allt jag kan och jag vet inte riktigt hur livet skulle se ut utan honom.

Jag har tänkt på att livet innehåller både gott och ont. De här är lite av mitt onda.

4 kommentarer:

jannice lindell sa...

Livet innehåller massor. När jag fick W så fick jag bara mer å mer rädslor. Jag vågar inte heller gå i skogen sj å om jag gör de går jag inte långt in.. Vågar knappt titta på skräkfilm själv. Drar alltid kudde över mig.. Rädd här med för att någon vän el familjmedlem ska bara förvinna för än en vacker dag.. Man tänker mer å mer.. Sen tycker jag att världen har blivit lite mer farligare sen när vi var små (iaf känns som de). Man vågar ju knappt snart gå i sthlm utan att de händer något där. De är så jäkla skillnad på då å nu. Då var ju en llätt maatch. Livet var lite mer lättare då. Man hade inte många tankar i skallen. Ju mer erfarenheter man får ju mer rädsla blir de... Ju mer erfarenheter ju mer vet man om allt!!

Skulle ni titta förbi imorgon? Vilken tid isf? :) Kramar

Mamma sa...

Vilken oansvarig mor du måtte haft som släppte upp dej på taket. Å morfar lever säkert tills du är pensionär... Livet är inte farligt. Det ska finnas av båda sorterna. Mamma sa när brorsan dog och jag tyckte det var fel: det måste finnas lite unga i himlen också. Och morfar har ju någon som väntar på honom och tar hand om honom den dag det är hans tur. Vi ses alla i Nangiala...

Victoria "latmask", orkar inte logga in på mitt konto :) sa...

Det sägs att många som blir föräldrar får allt fler rädslor. Helt plötsligt har man någon mer än sig själv att tänka på. Jag har blivit fruktansvärt rädd för döden, förmodligen för att jag inte vill lämna det jag har. Ibland är rädslor bra men kan nog även vara dåliga. kram

Ebba Börjesson sa...

mm, de är sorgligt å tänka på så jag brukar försöka å inte göra det... ;)