onsdag 1 juni 2011

Svarta listan

Det finns vissa metoder som man måste hålla sej ifrån om man ska följa Sveriges lag som företagare. Jag har just lärt mig att jag måste hålla mig ifrån Aggressiva affärsmetoder. EU har en svart lista på olämpliga och förbjudna sätt att försöka sälja produkter eller tjänster på. Frågan är hur jag ska kunna behärska mej att följa dom här 7 exemplen. 


 Ge intryck av att konsumenten inte kan lämna platsen innan han köpt något.

 Göra personliga besök i konsumentens hem och ignorera tillsägelser om att lämna hans hem.

 Ta upprepade och oönskade kontakter per telefon, fax, e- post

 Att i en annons direkt uppmana barn att köpa eller att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa de utannonserade produkterna åt dem.

 Kräva omedelbar betaling för produkter som näringsidkaren tillhandahållit men som konsumenten inte beställt

  Uttryckligen informera konsumenten om att näringsidkarens arbete eller försörjning står på spel om konsumenten inte köper produkten eller tjänsten.

 Oriktigt skapa intryck av att konsumenten redan har vunnit eller kommer att vinna ett pris eller annan motsvarande förmån, eventuellt efter att först ha utfört en särskild handling,
- när det i själva verket inte finns något pris eller någon annan motsvarande förmån, eller
- när möjligheten att göra anspråk på priset eller en annan motsvarande förmån är beroende av att konsumenten betalar pengar eller ådrar sig en kostnad

Kompletta svarta listan (31 punkter) finns att läsa på  riksdagens hemsida

1 kommentar:

Ebba Börjesson sa...

Sv: jaså, jag tänkte på det men visste inte att du var där heller. men vi kanske kan ses nåt snart, jag är ledig till och med måndag :D