fredag 22 april 2011

Varghatare

Varghatare eller vargälskare? Jag såg på repris av Debatt på SVT 1 idag och då handlade det om vargarna och främst den senaste incidenten söder om Norrtälje där en hund blev angripen och dödad bara 10 meter från ägaren med sitt 1 1/2 åriga barn. Varg nr 1 tog hunden och slet in den i skogen medan varg nr 2 gjorde ett utfall mot mamman och barnet innan den också försvann in i skogen. Mamman skrek och viftade med armarna och det skrämde iväg vargen sån tur var.. Inte så konstigt at man chockas ordentligt när nått sånt händer. Men det fanns ett gäng djurrättsaktivister och vargälskare med i programmet som verkar ha en helt snedvriden syn på relationen mellan varg - människa. En av dom sa att dom allra flesta som bor i vargområden är positiva till vargen medan ordförande för svenska jägareförbundet sa att 2/3 av hela svenska befolkningen är emot vargen. Jag har väldigt svårt att tro att samerna som får sina renar dödade är positiva, eller alla dom som får tamboskap dödad i inhängnader. Eller dom som inte längre kan släppa sin hund för att rastas kring sin egen gård/hus.
En djurrättsaktivist sa också att det är massor med hundar som blir skjutna av jägare varje år, undar hur ofta det verkligen händer, skulle vilja ha lite statistik. Han sa också att jägare bara jagar för värdet på köttet men då vet han inget om kostnaden för att jaga eller hur mycket tid jägare faktiskt lägger ner på att vårda djuren i skogen. Det klart dom får lite kött men det blir dyrt kött om räknar på tid och material och det statliga jaktkortet.
Det är inte vettigt att återinföra vargen när den ändå varit helt utrotad i flera decenier. När en varg kommer i närheten av städer så ska den avlivas eller flyttas men i glesbygden är det helt okej att behöva stå ut med vargar runt knuten.
Jag blir så arg när folk disskuterar den här frågan och jag antar att vargälskarna blir lika arga fast tvärtom.
Jag vill kunna gå ut i skogen med Snigel utan att vara rädd att han eller vi ska bli attakerade av varg, jag tror det bara är en tidsfråga innan en människa kommer ordentligt till skada och jag hoppas bara att det inte är någon jag känner. Det var bara tur som gjorde att inte mamman och barnet i Norrtälje råkade illa ut och det är märkligt att någon överhuvudtaget kan försvara den händelsen. Glad påsk : )

1 kommentar:

Mamma sa...

Håller med dej Emma..