söndag 16 januari 2011

Rådjursjakt

Jag har skjutit med hagelbössa för första gången idag. Förut har jag bara provat älgstudsare (och luftgevär om de nu räknas..) Jag har ju tänkt skaffa mej en jägarexamen så de är ju bara att börja skjuta. Jag väntar på att jaktsäsongen ska ta slut så bössorna kan skjutas in med övningsamunition. Då blir det övningsskjutning hela våren för min del. Jag har läst igenom teoriböckerna en gång men de krävs en aning mer plugg än så. De värsta är alla jävla fågelarter som man lär kunna. 74 sorters änder och 38 sorters gäss. De är jag ju totalt ointresserad av. men men... de är bara att snällt plugga in dom med. : )

Det blev utdelning på rådjursjakten idag så snart får vi äta rådjur! De hänger just nu till sej några dagar så köttet blir riktigt fint. Ska bli kul att laga till eftersom man alltid förr fått allt vilt tillagat när man bodde hemma så får man lära sej själva nu. Vi har inte lagat rådjur tidigare.. men de blir nog gott.

Jag är även sugen på att prova fasan, såg Per Morberg laga de i "Vad blir det för mat?" häromdagen. Såg gott och spännande ut. Man borde också ut och fiska oftare så man får egenfångad fisk till middag, de känns lyxigt. Några dagar efter jul var vi på middag hos pappa och dom bjöd på hare, de var väldigt gott, men säkert jobbigt och ta reda på eftersom den är så liten. Ja de ska iallafall bli kul att kunna äta mat man själv skjutit så småning om.

1 kommentar:

jannice lindell sa...

trevligt med att jaga.. de verkar vara riktigt kul!=) Hoppas de går att plugga in alla dessa djur..