lördag 4 december 2010

En underbart god julkaka

Jessica bjöd över oss på fika förra veckan och hade slängt ihop en cheesecake, den var så himla god att jag snabbt letade upp receptet och bakade en egen : )
En riktigt krämig kaka, inte så där isig och stenhård som hemgjord glass annars kan vara. Så tycker man om saffran ska man defenitivt göra denna.

200 gram philadelphiaost
2 1/2 dl socker
3 dl grädde
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor
1 kuvert saffran

15 pepparkakor

Receptet kommer från Linneas skafferi
Hon är en klippa på bakverk

Blanda ihop ost och socker. Vispa sedan grädden hård i en separat skål och rör i saffran och vanlijsocker. Ha i äggen, ett ägg i taget i ostsmeten och vänd ner grädden försiktigt. Krossa pepparkakor och lägg i botten på formen för att sedan hälla i smeten och ställa in den i frysen. Låt den stå minst fyra timmar och ta gärna ut den ca en halvtimme innan servering så den hinner tina något.

Om man inte tycker om saffran och pepparkakor kan man använda digistivekex i botten istället och utesluta saffran helt. Jag rekomenderar starkt att prova på denna kaka, jag säger bara MUMS

4 kommentarer:

Victoria sa...

Åh, jag som älskar saffran. Det är verkligen något jag ska prova :) Det lät gott iallafall.

Ebba Börjesson sa...

jag brukar ju inte tycka så mycket om cheesecake, men jag älsar saffran!! så jag måste nog ta och prova den här :D

Ebba Börjesson sa...

älskar*

Jessica sa...

mums var det ja:D