måndag 1 november 2010

Trädgårdsarbete med middagstips

När det blir höst måste man städa undan infört vintern. En av våra grannar har två gigantiska träd som hänger långt in på våran tomt och varje höst får vi helt fullt med löv på parkeringen. Hade jag nått upp till grenarna hade jag nog sågat av dom men tyvärr är dom ungefär fyra meter upp. Idag vart jag så trött på alla löv överallt så jag räffsa ihop dom i en hög och sen tog jag en skyffel och bar över dom och kasta in i grannens häck. Grannarna var hemma men ingen kom ut iallafall, dom fatta nog vad de handlade om. : )
Förra hösten gjorde jag ingenting med löven och då när de blev kallt och vinter frös löven och de blev hur halt som helst på både gatan och parkeringen. Nu kommer jag köra min nya metod varje höst. Kasta dit de kom ifrån.

Ställningen håller också på att rivas äntligen. Måste ju få bort den innan de kommer snö. Snigel satt i vagnen medan vi grejade i trädgården. Jag började också plocka undan grill och sånt som man inte vill ha ute i vinter. Man kan säga att hittills har det varit en väldigt nyttig dag.

Jag slängde ihop mat på lite småplock jag hittade hemma, och de vart en riktig höjdare. Jag gillar mat som går att laga på kort tid men ändå är riktigt gott. När man slänger ihop lite på känn kan de bli både bra och dåligt men om man inte provar så får man ju aldrig lära sej nått nytt.


Knaperstek bacon, hacka selleri, lök och zuccini och lägg ner i stekpannan. Blanda ner grädde, peppar och buljong. Låt stå i någon minut och häll sen i den färdiga pastan. Färdigt att äta. Klart att äta på 10 minuter om man använder färsk pasta eller snabbmakaroner, Mums

1 pkt bacon
3 dl selleri
1 gul lök
3 dl zuccini
3 dl kokad pasta
1/2 buljongtärning
1/2 dl matlagningsgrädde
peppar

2 kommentarer:

Ebba Börjesson sa...

Det låter himla gott!! Jag har den 3:e twilight-boken. Den får du låna om du vill, men du lär läsa dom 2 första innan. Eller mamma har den första föresten också. Och det vore riktigt kul om ni tittade förbi i V-ås i helgen :D Nu ska jag sätta upp tavlorna på väggen! Haha, vi hörs och ses!!! Kram <3

jannice lindell sa...

du gör rätt med löven. jag hatar att kratta löv men de e ju ett måste. har faktiskt ingen lyst när de är halvt renoverat på gården när altan byggen är i full rulle och ännu oklart. men de e sant, man halkar på löven.. jag måste ta tag i detta.... mmm,låter gott med denna mat du gjorde. kanske man ska testa någon dag=) när kan du ses? jobbar ons,tors å sön denna vecka (natt) sen mån o tis natt!=) sen ledig..kram