söndag 6 februari 2011

Fiskproblem

Tack för fina komentarer från förra inlägget. Jag ska kämpa vidare i lite lugnare tempo som sagt. Nästa vägning har jag planerat till nästa helg så jag återkommer då om resultat : )

Jag och mamma for till Uppsala igår kväll på ett AloeVera party. Yx bjöd på fisksoppa (det är en av mina favoriter) och det var väldigt trevlig sällskap. Hon hade fixat med glutenfritt bröd till mamma också, tänkt på allt. Så jag vart inspererad och har köpt hem torsk och ska laga nått gott ikväll.

När vi äter fisk blir det nästan alltid lax, dels för att det är så himla gott men också för att det är väldigt lätt att bara ställa in i ugnen. De sköter sej självt. Men det finns så mycket god fisk. Yx hon fiskar mycket i norge och har marulk, rödspätta och massa sånt i frysen. Lyxigt.
 2 -3 gånger per vecka ska man äta fisk har jag hört men jag undrar om det inte är vanligare att man äter 2-3 gånger per månad. Jag brukar äta fisk när man är ute på restaurang bara för att det är gott och för att man inte äter de så ofta.
MEN nu ska vi bli duktigare på fisk. Jag ska försöka göra fisk en gång per vecka. Men då får nog räkor vara med i beräkningen för då kan man göra räksallad eller nått också. räksoppa.... panerad fisk... fiskgryta... lax i ugn... någon som har nått bra förslag på vad man kan göra för gott med fisk?

2 kommentarer:

Ebba Börjesson sa...

Jadu, det finns mycket fisksorter, men i skolan blir man lite avskräckt, och börjar automatiskt att ogilla dett... :) Ett supertips om du inte smakat den, är att använda saffrans-cremefraiche och göra sås på! Det är typ de godaste som finns. Passar superbra till lax, och till sej. Mamma brukar göra så ibland, och det är en riktig höjdare! Kraam, nu var det ett tag sen sist ;D

Jessica sa...

jag gjorde torsk i ugn här om kvällen. salt och peppar på den och bredde ut en liten röra på som bestod av creme fraiche och räkost, och sen på med dill och räkor. funkar ju alltid när man har lite brottom::)